Thursday, January 28, 2010

Maaf-maaf....

Assalamu'alaikum......sbnrnye ana de bnyk bende yng nk ditaipkan kat sni,tp x sempat2.....bile de masa,nnti ana menaip......tq.....syukran.....maap......Salam Wailalliqok......

Tuesday, January 26, 2010

10 Pintu kemasukan syaitan

Assalamu'alaikum,....alhamdulillah...aku masih b'kesempatan tuk menaip.....aku t'jumpa satu artikel yng mungkin akan menginsafkan kita....bcalah.....








1. Tamak dan jahat sangka, lantas aku menghadapinya dengan sifat menaruh kepercayaan dan berpada dengan yang ada setelah berusaha dan berikhtiar

2. Cintakan hidup dan panjang angan-angan, lantas aku menghadapinya dengan rasa takut terhadap kedatangan maut dengan tiba-tiba.

3. Cintakan kerehatan dan nikmat, lantas aku menghadapinya dengan menyakini bahawa nikmat itu akan hilang dan menyakini balasan buruk.

4. Kagum pada diri sendiri(ujub), lantas aku menghadapinya dengan mensyukuri nikmat-nikmat pemberian Allah dan takutkan balasan keseksaan.

5. Pandang rendah terhadap orang lain dan tidak menghormati mereka, lantas aku menghadapinya dengan cara mengetahui hak-hak dan kehormatan mereka.

6. Hasad, lantas aku menghadapinya dengan sifat qanaah(berpuas hati dengan apa yang ada setelah berusaha dan berikhtiar) dan redha terhadap pemberian Allah kepada makhluknya.

7. Riya' dan sukakan pujian manusia, lantas aku menghadapinya dengan sifat ikhlas.

8. Bakhil, lantas aku menghadapinya dengan meyakini bahawaapa yang ada di tangan makhluk itu akan binasa sedang apa yang ada disisi Allah itu akan kekal.

9. Takkabur, lantas aku menghadapinya dengan sifat tawadhu'.

10. Tamak, lantas aku menghadapinya dengan yakin terhadap balasan Allah dan tidak mengharapkan sesuatu yang ada pada manusia.





Source : NurAzilaYahaya

Agak Menyakitkan Hati

Assalamu'alaikum....alhamdulillah....ana sempat menaip lg.....hehehe....ana,aku,saya,kite,org....smua sma kan?pakai je la mne2.....

Hari ni aku blaja Bio.....ckg wat slide show,....Fuh....! cara ckg ngaja salin smbil ckg terangkan....agak laju la jugak....x pe2.....kiteorng bru habis wat experiment....so,kne wat report.....ckg de tulis kat papan putih....tp klas kiteorng x sempat nk salin.....so ckg bg pinjam buku klas lain(klas pure sc) kat kiteorng.....dak2 klas ni 8a@7a je dpt masuk....msti gempak an bku dieorng....aku terus cpai bku dak ni.....die pndai la jugak....msti x bnyk salah.....hehehe....ckg ckp,kne anta arni gak before blik....bab pinjam bku orng lain.....ok..... insyaallah....

Loceng da b'bunyi....waktu bio pun hbis...time for AddMath....alamak....! keje x siap.....agak cuak.....x pe la....disingkat kan cerita,ramai yang siapkan time masa terluang....aku pulak sbuk siapkan add math aku walaupun x kne anta arini...hahaha...bnyk yng tertngguh......kbnykan anta Bio.....


Dipendekkan cerita lagi......aku x anta pun bku Bio aritu bab mlm tu aku nk wat.....x sempat nk siapkan kat sk......huhuhu.....so,.aku wat kat umah....time mlam after isyak.....wa......! aku x sbar2 nk siapkan keje ni......bab bnyk lgi keje nk wat......aku fikir pinjam bku dak pndai menyenangkan keje.....huhuhu.....tp sebaliknya.....ni yng menyakitkan hti gak.....dugaan2....mcm2 ejaan pelik.....nsib baik la aku kol fatin,menanyakan tentang fenomena yng plik ni......hahahaahahaha.....






Contoh kesalahan yng agak plik,  ' Check Cell' sedangkan 'Cheek cell' .....'foreceps' sedangkan 'forceps'....'eximend' tp yng sbnrnya 'examined'....perkataan2 pelik aku try refer kamus,x de pun....tu yng plik.....ayat tunggang tebalik....n mcm2 r ...da aku kne pk procedure die sendri n mcm2 hal........adush.....! lg mau cpat,lg bnyk dugaan....buat je la.....n akhirnya siap ugak keje aku.....aku bukn nk ktuk...tp agak menyakitkan hti....tp x pe....tq bab pinjam kan bku.....hahaha.....XP...Rsenya x de yng terasa ...... 


Tq, Syukran n arigatok gozaimasu kerna membaca.....^_^....