Sunday, February 28, 2010

Ketua Kampung





Seorang Tok Batin di Bukit Ibam telah membeli sebuah motosikal terpakai. Seperti biasa motorsikal tersebut tidak mempunyai mud-guard, side-mirror malah plate nombor.

Suatu hari Tok Batin ingin pergi ke Pekan. Dengan semangat yang berkobar-kobar Tok Batin mengunggang motor kap-chainya melalui denai yang berbengkang-bengkok. Tiba di pertengahan jalan ia telah ditahan oleh seorang anak buahnya.

'Tok, tumpang ke Pekan."

" Boleh, naik di belakang" jawab Tok Batin sambil menunjuk ke belakang. Sampai di suatu tempat, ada seorang anak buahnya lagi menahan Tok Batin.

'Tok, boleh tumpang, kite nak ke Pekan ni."

"Apa salahnye, naiklah di belakang." Motor pun sampailah ke jalan besar.

Ada kira-kira lima kilometer lagi baru sampai ke Pekan. Tok Batin pun memecut
motorsikalnya dengan membawa dua orang anak buahnya di belakang. Hembusan angin yang meniup tiga biji kepala tanpa topi keledar itu membuat perjalanan mereka sangat mengasyikkan. Tiba di kilometer dua, sekatan jalanraya sedang diadakan. Seorang polis trafik menghulur tangan menahan mereka. Tok Batin dengan muka selamba memecut motornya dengan bertambah laju melepasi sekatan tersebut. Melihat beberapa kesalahan yang dilakukan oleh Tok Batin, polis trafik terus mengejar beliau. Ia dapat memintas Tok Batin. Tok Batin dengan serta merta memberek motorsikalnya. "Oi ape ni, nak bunuh kite ke. Berhenti depan kite macam ni. Tenguk belakang kite ade due orang anak buah kite. Kamu takpe le pakai topi keras, yang kite ni kepale togel, kalau jatuh tak ke kite mati." Marah Tok Batin. "Pak Cik, kenapa bila saya tahan Pak Cik tak berhenti tadi." "Oi, tak ade otak ke, belakang motor kite dah penuh due, tak boleh tumpang lagi..."

Aku Hairan


aku pelik..
melihat manusia hebat berpidato,
lantang bersuara,
bijak menyusun bicara,
berdebat dan memprotes...
seolah-olah memperjuangkan haq dan kebenaran
TAPI...
subuh 'gajah',
mungkin juga ter'missed'...

aku mula musykil..
melihat segolongan manusia,
luarannya cukup indah,
menutup aurat dengan baik..
TAPI...
mengapa perlu berkata
sesuatu yang tidak perlu..?
menyebabkan sakit hati orang lain..
dan adakalanya membuka aib orang lain..
sedarlah bahawa,
"diam adalah lebih baik
daripada berkata-kata"

aku hairan..
mereka tahu..
mereka faham dan mengerti..
lebih daripada orang lain..
TAPI...
kenapa tak diterangkan
kepada yang tak tahu..?
sehingga membiarkan insan lain...
terus menerus melakukan maksiat...

aku khuatir..
melihat mereka yang sibuk..
katanya ingin memperjuangkan
agama Allah...
TAPI...
amalan harian hanya cukup-cukup makan,
beribadat kerana kewajipan,
mungkin juga terpaksa,
bukan kerana CINTA dan rindu
kepadaNYA..

aku bimbang..
di akhir zaman ini,
terlalu ramai yang alpa dengan dunia
yang memukau...
hanya untuk sementara...
dan...
aku lebih bimbang...
jika aku adalah 'mereka'...
wa 'iya zubiLlah...

waLlahuA'lam...

sama-sama kita muhasabah diri sejenak...
moga-moga kita selaku pejuang agama Allah sentiasa menjaga hubungan dengan Allah,
seterusnya hubungan dengan manusia...

Source : Ukhti Rindu Kaih Illahi 

Bengang + Sedih+Hampa

28/2/2010

After smpai low yat,ayah aku gi tmpt printer.....sbnr nye aku bru bli kamera kodak....memang x puas hati langsung....mule2 nk bli canon,tp entah la...pnjng cite nye.....dipendekkan cite,x suke r ngan kodak tu.....mcm nyesal je bli.....


 27/2/2010
Smlm de pegi lowyat,tuk amik printer yng bru service...sdng ayah kau tunggu pronter tuk di service,aku gi kdai kamera tu blik.....mau tnye blh trade in x?

sesampai je dlm kdai,aku tnye abg tu....blh x trade in?nk bli canon.....eh,blh2......harge trade in tu juz kurang rm30....ok la tu......gi jumpe ayah blik.....

Zudin : Ayah,nk tukar canon blh?
Ayah : Blh....
Zudin : jom ayah....tnggalkan printer tu jap (dlm hati gembire btul)
Ayah : Ko de duit ke?
Zudin : Xde....
Ayah : So,x bh bli la....ingt an ko de duit...
Zudin : (Hampa) (-_-)



 arini pun terpkasa pegi bab lg kl bab de prob.....aku try minx canon lg....harap dpt la......ayah bincng ngan ibu dlm blik....x tau la dpt ke x....sesmpai je kat sna,ayah suh tnye blik.....hrge trade in kamera tu....sesamapainya aku disana,aku tnye kat slah 1 staff kat situ,kat sini blh trade in x?

die buat muke plik.....die ckp x tau la....u try tnye staff yng lain.....so,aku pnggil 1 lg staff.....aku tnye soalan yng sma.....die ckp,eh,ne blh trade in kat sni.....astaghfirullah....aku tnye die lg,confirm ke?yurp.....! huhuhu....sdihnya......aku melangkah diiringi kesidhan.....pasrah & redha je la....huhuhuh.....

Pengajaran : Sblum membeli sesuatu,cube dan survey dahulu....

Si Cacat & Si Kaya


TAMSILAN : Hamba dan Penciptanya

Manusia dewasa ini semakin 'kabur' matanya dalam mengenal Penciptanya. Manusia kian alpa dalam sogokan kemewahan serta hiburan di dunia ini. Oleh itu, terpanggil rasanya diri yang hina ini untuk bertindak sebagai 'kaca mata' kepada pencipta Islam sekalian agar kita dapat melihat dengan lebih jelas tentang keindahan Deen'ul Jannah kembali.Kanta bagi kaca mata ini adalah berbentuk sebuah tamsilan.


Tamsilan dimulakan dengan kisah seorang lelaki yang cacat sejak dari lahirnya. Dia tiada tangan dan kaki. Ibu bapanya meninggal dunia ketika dia masih kecil. Lantaran kemiskinan hidup, dia menjadi pengemis di lorong kaki lima. Dengan hasil sedekahnya itu, dia makan dan minum sekadar cuma. Sehinggalah pada suatu petang yang mendamaikan. Angin bertiup sepoi-sepoi bahasa menyegarkan tubuh Si Cacat yang kelesuan. Gelas sedekahnya setia di depannya.

Tiba-tiba sebuah kereta BMW mewah berhenti di hadapan Si Cacat. Turun seorang lelaki yang segak dari tempat duduk belakang kemudian mara menghampirinya. "Mari ikut aku," ujar Si Kaya. "Pergi ke mana?" tanya Si Cacat. "Menemui kebahagianmu," jawab Si Kaya lantas membawa Si Cacat ke sebuah banglo yang sangat mewah persis sebuah istana. Si Kaya memanggil semua doktor-doktor pakar untuk membantu Si Cacat agar dapat hidup seperti manusia normal.


Dengan teknologi yang semakin canggih, Si Cacat mendapat sepasang tangan dan sepasang kaki elektronik yang dapat berfungsi seperti anggota yang asli. Tidak cukup dengan itu, Si Kaya memberi kepercayaan kepada Si Cacat untuk memegang salah sebuah syarikatnya. Semenjak itu Si Cacat telah bertukar menjadi Si Bertuah. Dia mengurus syarikat yang diberikan kepadanya dengan bersungguh-sungguh. Hasil ketekunan dalam pekerjaannya, Si Kaya telah setuju untuk mengahwinkan Si Bertuah dengan puterinya yang sangat cantik rupa parasnya dan sangat baik budi pekertinya.

Si Bertuah berasa sangat berterima kasih kepada pemberian Si Kaya. Sebagai membalas jasa Si Kaya, Si Bertuah selalu menceritakan kebaikan Si Kaya kepada kawan-kawannya agar ramai yang ingin mendekati Si Kaya. Si Kaya mendapat tahu bahawa dirinya selalu menjadi pujian orang ramai atas cerita yang disampaikan oleh Si Bertuah. Lantas dia memberikan lebih banyak hadiah kepada Si Bertuah. Selain itu, Si Bertuah tidak pernah lupa menghubungi Si Kaya. Kepada Si Kayalah dia meminta bantuan dan kepada Si Kayalah dia mengadu masalah. Sehinggakan jika ditelefon, Si Bertuah cepat-cepat saja menjawab panggilan Si Kaya kerana sayangnya yang teramat kepada Si Kaya.



MAKSUD TAMSILAN KISAH SI CACAT :

Si Cacat dalam cerita di atas merujuk kepada kita sebagai umat manusia. Asalnya kita semua tidak memiliki keupayaan dalam melakukan sesuatu pekerjaan. Tetapi, pemurahnya ALLAH SWT telah memberikan kita nikmat agar kita mudah mengerjakan perbuatan. Tangan dan kaki elektronik inilah yang merujuk kepada nikmat pemberian ALLAH SWT. Lantas ALLAH SWT menyuruh kita melaksanakan perintah-NYA dan memberi kita amanah untuk beramal ibadat kepada kita, itulah tamsilan bagi pekerjaan Si Bertuah.

Syarikat di atas pula merujuk kepada pahala kita. Semakin tekun kita beribadat maka semakin banyaklah keuntungan pahala kita. Oleh kerana ketekunan kita, ALLAH SWT menambahkan kebahagian kepada kita agar kita gembira. Sudah semestinya kita akan menceritakan kebaikan dari Maha Pemberi nikmat terhadap orang ramai; yakni kita berdakwah agar lebih ramai yang menyanyangi dan mengikuti agama ALLAH SWT. Tatkala mengetahui kita selalu memuji-muji diri-NYA, makin banyaklah nikmat-nikmat kebaikan yang kita perolehi.

Lantas, kita pun pasti akan cepat-cepat menjawab panggilan ALLAH SWT yakni kita yang senantiasa dibantu ALLAH sudah tentu akan tidak berlambat-lambat mengerjakan ibadat solat selepas seruan azan dilaungkan. Apa yang dapat kita simpulkan di sini, kita sebagai hamba ALLAH yang hina-dina ini sepatutnya sentiasa mensyukuri nikmat yang diberikan ALLAH SWT. Jangan pernah berlaku sombong kepada-NYA dan sentiasalah berdakwah yakni menyeru umat manusia mentaati ALLAH dan menjauhi larangan-NYA.

Sahutlah panggilan ALLAH yang menyuruh kita mengerjakan solat dan dirikanlah ia di awal waktu agar limpah kurnia serta taufiq dan hidayahnya terus-menerus dilimpahkan kepada kita. Firman ALLAH SWT dalam surah Al-Ma'idah dari ayat 9-11 yang mafhumnya:
'Dan ALLAH telah menjanjikan bagi orang-orang yang beriman dan beramal soleh, untuk mereka itu keampunan dan pahala yang besar.Dan orang-orang yang kafir dan mendustakan ayat-ayat KAMI, mereka itu penghuni neraka.Wahai orang-orang yang beriman, ingatlah akan nikmat ALLAH kepadamu, ketika satu kaum bercita-cita hendak menyerangmu (membunuhmu), lalu ALLAH menahan tangan mereka daripadamu dan takutlah kepada ALLAH. Dan kepada ALLAH hendaklah bertawakal orang-orang yang beriman.'

*dipetik daripada iluvislam.com

Letihnya..

28/2/2010...

Time tu aku ngah mengemas bilik...ayh aku plak bz ngan kerjanya......menaip je kejenya.....bnyk tul surat yng beliau taip......aku pun xtau isinya.....ye la kan....aku sndri pun bz mengmas blik......

Sdang aku kmas blik,tibe2 ayah aku pnggil......

Ayah : Zudin..!
Zudin : yew..
Ayah : Ko tlong check tatabahasa,struktur ayat n pape je la.....makesure btul....ayah nk bg kat dato' Shahrezat...
Zudin : Erm,ok....


Hmpir stengah jam siap 3 surat......

Masa tuk print....ayah aku print sndri....aku masuk blik smbung kje.....tbe2 ayah aku pnggil lagi...


Ayah : Eh,ko tlong tngkkan ,npe ngan printer ni...?
Zudin : Entah......smlm service ape uncle tu ckp?
Ayah : Die ckp tkan reset..
Zudin : X bleh pun....Bia btul ayah.....
Ayah : Btul la....
Zudin : bukan kne tekan setting ?
Ayah : Enthla zudin,ayh da lupe....
Zudin : isyh..! xkan da lupe.....
Ayah : x blh la ni?
Zudin : Haah , orng ne tau.....time ayah service kan orng gi survey tingkat bwah.....smpai2 je,orng dngr     
            stngh...ne fham nk wat pe....
Ayah : erm,....ko amik hp ayah dlm blik....ayah nk kol cina tu blik....


After popek2,tekan2 x blh2....so,terpkse gi kdai tu blik ....kat kl..!

Letih bebenor....bru je pgi,nk kene pegi lagi....

Friday, February 26, 2010

Ngeri la jugak....

24/2/2010....4.00ptng.....

Aritu aku de kwd kaki....smpai sk kul 4......Zack memekak da......knp lmbt din? aku senyum jela...letak beg n trus msuk barisan.....time kwn tuh,memang zack x puas hati ngan smua orng.....kwd x lancar.....

and then,aku lihat jam.....waa....da kul 5.....tuisyen2....

Aku : Zack,aku nk blik.....nk gi tuisyen
Zack : kau da la dtng lmbt,pastuh nk blik awl
Aku : Alahai,lmbt skit je pun...sorry r.....
Zack : Esok aku tau ko dtng...
Aku : OK....

And then aku menuju ke kantin....bsuh muke....kmudian,aku melangkah kluar sk....tetibe nmpk wafa tngh duduk kat dpn sk....ape nme die....aku pun x tau....janji die nga dudk....aku sapa die....

Aku : Assalamu'alaikum....eh,ko x gi tuisyen ke?pe kau buat kat sni?
Wafa : Tunggu ckg amik la....kan aku amik transporter.....td aku de bola tmpar...
Aku : Ouh ok...papai...
Wafa : ok...

Tibe2 plak t'serempak ngan hazman.....mak die nga tnggu dlm kete....die on the way nk gi kete...aku pnggil die...

Aku : Man..!
hazman : yew....
Aku : x gi tuisyen ke?
Hazman : gi....eh,weyh....ko nk gi tuisyen trus ea?aku nk tumpang....
Aku : ha? aku nk blik jap.....tukr bju,tukar kasut, n bsuh muke.....bru aku gi....
Hazman : erm,ok la...

n then aku start moto n beredar dri situ.....sesampai je kat umah...bat pe yng patut.....pastuh,aku aku gi tusiyen....

On the way nk gi tuisyen.....

"Eh,apahal la rmai2 kat tepi jln tuh?gerenti de orng xcidenT",Bisik hatiku.....
Aku berhnti n meninjau.....ya...! btul tekaan aku....dak sk upenye......pakai bju uniform lg....time tu x nmpk sngt lencana bab dok. bukak bju die.....nsib baik xcident dkat ngan klinik.....de la jugak rawatan awl....time aku letak moto tu,btul2 dpn kete mitsubishi storm.....aku nmpk kemek dpan die....gerenti kene ngan kete ni.....truk la jugak dak tu.....tngn luke2.....kpala xslah aku berdarah.....x ingt ....truk la jugak mto die....ade sorang pak cik ni tnye aku,sk mne...aku ckp,enth ,x dpt nmpk.....n then aku truskan gi tuisyn.....sesampainya aku di sna....aku cite kat ckg tu.....lpas da cite,smbung blaja.....

Selang satu minit kemuadiannya,amirah dan wafa smpai.....msuk2 je cite sal xcident.....fatin n tuisyen mate yng lain ckp, 'da tau da la....zudin bgtau"hahaha.....

pada keesokan arinya,25/2,ramai yng b'cerita.....upe2 nye dak tu dak SAAS.......pemain raghbi......f5.....dan pda arni die terlantar koma.....

pengajaran die....jngn bwak t'lalu laju umapama rakus menekan@memerah minyak dngn rakusnya...ingati la orng yng tersyng.....jngn menyushkan orng lain.....insaf2la....

Tuesday, February 23, 2010

Tentang KITA

Nama sebenar : Hamba ALLAH
Gelaran : Insan
Asal : Tanah
Alamat : Planet bumi

Maklumat tentang perjalanan

Tempoh berlepas : Kehidupan dunia
Tempoh perjalanan : Cuma seketika dan beberapa meter dari perut bumi
Destinasi : Akhirat
Masa berlepas : Ketika di datangi malaikat
Masa hadir : Ketika dan selepas nyawa dicabut
Bentuk tempahan : Tetap, pasti dan tidak berubah

Syarat-syarat perjalanan

Di tuju kepada semua penumpang.

Diminta ambil perhatian kerana mereka akan memulakan perjalanan dengan meninggalkan kehidupan di dunia dan menuju ke akhirat.

Sila perhatikan ketua anda semua(pilot) yang dikhaskan iaitu malaikat maut. Bagi penumpang yang belum jelas, dapatkan maklumat lanjut daripada kenyataan yang terdapat di dalam AL-QURAN dan hadis-hadis RASULULLAH serta menurutinya dengan berhati-hati. Sebarang masalah hendaklah dirujuk kepada para ulamak dan cendiakawan.

Barang yang di benarkan

1. 5 meter kain kafan
2. Kapas putih secukupnya
3. Muatan lain yang di benarkan :

• amal solah
• sedekah jariah
• anak solah yang mendoakan kedua ibubapanya
• ilmu yang bermanfaat

Perhatian muatan lain yang di tegah adalah tanggunggjawab penumpang.

Barang siapa yang tidak mematuhi akan di seksa.

Saat dan waktu berlepas

Semua penumpang yang sudah mempunyai tiket,passport atau tidak mempunyai kedua-duanya hendaklah bersiap sedia setiap saat jika tidak mahu menghadapi sebarang kesulitan.

Diulang...

Tempahan perjalanan adalah tetap dan pasti, yang tidak perlu di ingatkan lagi. Tetapi atas dasar peringatan kepada para penumpang, maka kami menulis notis ini untuk anda semua. Hendaklah anda mengambil perhatian yang sewajarnya tentang perjalanan ini. Terima kasih kepada semua kerana memberi peluang terhadap kami untuk menabur khidmat kepada semua.

Semoga bergembira dengan perjalanan yang menarik, sesuai dengan firman ALLAH dalam surah AL-KHAFI:
“Barang siapa yang mengharapkan perjumpaan yang baik dengan TUHANNYA, maka hendaklah dia mengerjakan amalan yang baik janganlah pula mensyirikan ALLAH dengan sesuatu."

*p/s ; dipetik daripada iluvislam.com